fredag den 15. november 2013

NOVEMBER, Tips


Er det nu en god ide med  levende lys?
Nej det er det ikke. Jeg var ikke klar over det, men der er småpartikler, som ikke er så gode for helbredet! Det bedste er fyrfadslys! Tænk, jeg troede, at det vigtigste var, at det skal være ren stearin! Man lærer så længe man lever. Her får du nogle nye råd:

Gode råd om levende lys

  • Begræns brugen af levende lys.
  • Stil ikke levende lys i træk ved utætte vinduer eller over radiatorer.
  • Klip vægen ned.
  • Pust lyset ud, hvis det soder.
  • Luft godt ud flere gange om dagen - og sluk de levende lys imens!
  • Undgå duftlys, som kan afgive allergifremkaldende stoffer.
  • Vær opmærksom på, at lys med sølv- og guldglimmer, påtryk og applikationer kan afgive flere partikler og sode mere end almindelige lys.
  • Gå ikke fra tændte lys.
  • Stil ikke levende lys på fjernsyn eller andre elektriske genstande.
  • Stil lys på et brandsikkert underlag.
  • Stil tændte lys uden for børns og husdyrs rækkevidde.


      Kilde: Center for Miljø & Sundhed, og Statens Byggeforskningsinstitut



1 kommentar:

  1. På vores arbejdsplads må vi ikke have stearinlys, ikke kun pga. brandfaren, men også fordi det er lige så usundt som passiv rygning. Men det koster nok noget mere i strøm, for alle steder slæber ansatte lyskæder med, vi skal da hygge i december måned. Hjemme vil jeg ikke undvære det, men jeg er lettere hysterisk med hvor i huset de er placeret. Og jeg er ikke vild med at mine teenagerbørn har levende lys i deres værelser.

    SvarSlet