mandag den 30. september 2013

SEPTEMBER, Haven


















Så skal der lægges forårsløg
I går fik jeg plantet alle de forårsløg, som skal plantes i potter. Jeg synes det er hyggeligt at have forårsløg i potter, fordi det giver mig mulighed for selv at være med til at bestemme, hvornår de kommer til at blomstre. I januar flytter jeg løgkrukkerne fra haven ind i drivhuset, så de kommer så hurtigt i blomst som muligt.

Sådan gør du

  1. Vælg en potte med hul i bunden
  2. Nederst i potten lægges småsten eller lecakugler
  3. Fyld pottemuld i så der er 2/3 fri op til overkanten
  4. Vand rigtig godt, og fyld endnu 1/3 muld i potten, og vand endnu engang
  5. Tryk mulden let sammen og fordel løgene jævnt i potten. jo flere løg jo flottere resultat
  6. Tilsidst fyldes potten næsten helt op med muld og vandes en sidste gang.

Opbevar løgene under et halvtag eller i drivhus, for at undgå at løgene kommer til at stå i vand og rådne. Når løgspirene er 5-10 cm høje kan potten flyttes ud i haven på det sted du skal nyde den hele foråret.

Tips: jeg stiller mine potter på nogle små fødder af træ eller teracotta, så vandet let kan løbe væk, ellers risikerer jeg nemlig at potten sprænger i frostvejr.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar