lørdag den 22. marts 2014

MARTS, Haven

MISTBÆNK

Min gamle mistbænk bruger jeg flittigt gennem hele året. I marts gøres den klar til den nye havesæson. De ca. 40 cm øverste jord fjernes, herefter kommes nederst ca. 20 cm hestemøg, som vandes godt igennem, og ovenpå fyldes ca. 20 cm god plantemuld. Denne blanding udvikler varme, så jorden i drivbænken hurtig bliver opvarmet. Til sidst pudses vinduerne, så al solens varme kan udnyttes. Jeg har hentet inspiration fra en bog om victorianske køkkenhaver.

Først på sæsonen planter jeg jordbærplanter og forspirede kartofler i mistbænken. Det er herligt at høste både tidlige jordbær og kartofler. Senere overtager diverse typer basilikum pladsen og til efteråret sår jeg forskellige vintersalater, som kan høstes gennem hele vinteren.

Vidste I , at mistbænken har sit besynderlige navn fra tysk, hvor 'Mist' betyder'møg' Det er altså en 'møgbænk'!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar