tirsdag den 30. september 2014

SEPTEMBER, Haven

Forberedelser til have sæsonen 2015


Sensommeren og efteråret er fantastisk både ud i naturen og i min have, jeg nyder alle de smukke farver. Samtidig kan jeg ikke lade være med at, blive vemodig ved tanken om at havesæsonen snart er slut. Derfor er jeg nu i fuld gang med at gøre mine planter klar til næste have sæson.


I dag har jeg været igang med mine Agapanthus (hvilket betyder kærlighedsblomst på græsk). I løbet af sommeren er de blevet vandet og gødet flittigt, så de vokset meget, og næsten alle planterne trænger til at blive delt og få ny jord. Jeg gør dette cirka hvert 4. år om efteråret, så de har hele vinteren til at blive pæne igen, mens de er til vinteropbevaring på et gartneri.


Det var hårdt arbejde at få planterne ud af potterne, fordi rodknoldene er vokset meget kraftigt i år. Jeg tror det hjalp lidt, at potterne ikke er blevet vandet de sidste par uger. Jeg lægger potterne ned på græsplænen og ruller indtil rodknolden går fri. Jeg deler knoldene midt over med en skarp spade og planter dem på ny i ren gjorte potter med en næringsrig jord.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar