tirsdag den 23. september 2014

SEPTEMBER, Haven

Har du gjort dig overvejelser
vedrørende vandforbruget i din have ?
Jeg har lige læst en interessant bog, der blandt andet har fokus på bæredygtighed og klimasikring. Den har givet mig stof til efterretning. Bogen stiller blandt andet følgende spørgsmål: 

Har man virkelig brug for alle stenbelægningerne i haven, det vil nemlig være langt bedre med grønne belægninger som f.eks. græs som suger regnvandet op, i stedet for at det løber lige ud i kloakken.

Hvorfor ikke anlægge et grønt tag på for eksempel din carport eller garage, så du får et smukt  grønt ilt producerende tag, som oven i købet ikke belaster kloaksystemet, fordi regnvandet bruges af planterne. Min nabo bor i et smukt gammelt bjælkehus med græs på taget. Det er da bare en smuk, bæredygtig løsning, som skabt i det forrige århundrede.

Bliver regnvandet opsamlet, så det kan anvendes til at vande med? 

Er træer og blomster valgt så de passe til vækstbetingelserne i haven, sådan så for eksempel hortensia buskene står i skygge, så de ikke behøver at blive vandet eller?

Og sådan fortsætter bogen med spørgsmål. Ikke alle ting kan implementeres i morgen, men jeg skal i hvert tilfælde igang. Første skridt er at finde ud af hvordan jeg kan få glæde af al regnvandet, som lander på mit hustag. Det vender jeg tilbage i et senere indlæg.




2 kommentarer: