lørdag den 6. september 2014

SEPTEMBER, Køkkenet

SPISER I GRØNNE TOMATER ?

Jeg har haft travlt de sidste uger, og har ikke fået vandet mine tomatplanter tilstrækkeligt, så igår høstede jeg både mine modne og de grønne tomater. Planen var så, at jeg idag skulle sylte,  MEN så læste jeg helt tilfældigt denne udmelding fra Fødevaredirektoratet:


En forespørgsel i Fødevaredirektoratet i 2004 gav dette svar fra Ulla Bertelsen, Akademisk medarbejder i Kontor for Fødevaresikkerhed, FAZ:
»Fødevaredirektoratet vurderer ikke at indtag af alfa-tomatin via grønne tomater er et sundhedsmæssigt problem. Begrundelsen er, at toksicitetsundersøgelser ikke tyder på, at alfa-tomatin er mere toksisk end glycoalkaloider i kartofler (hverken de gastro-intestinale eller de neurotoksiske effekter). Indholdet af alfa-tomatin (20–200 mg/kg) i grønne tomater er omtrent som glycoalkaloider i kartofler (20–150 mg/kg) og konsumeringen af grønne tomater skønnes at være langt lavere end af kartofler i Danmark. De toksikologiske undersøgelser af dette område er dog sparsomme og utilstrækkelige, men ud fra den viden, vi har i dag, anses indtag af grønne tomater ikke for at være et sundhedsmæssigt problem.«
Så nu er jeg kommet i tvivl, skal jeg sylte eller skal jeg komme de grønne tomater på kompostbunken. Hvad synes I?



4 kommentarer:

  1. Tja, det bestemmer du jo selv. Jeg synes, det vil være en skam og personligt har jeg aldrig hørt om nogen, som er blevet syge af syltede grønne tomater. Den grønne syltebog fra Tørsleffs har en super opskrift på sødssyltede - den er et hit isæt blandt 60+ erne i omgangskredsen. Den minder dem om deres mormors/farmors hjemmesyltede ;-)

    Den er dog bedst hvis den får mindst 6 måneders fred inden den spises.

    mvh Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej og tak for dit svar. Jeg tror du har ret, et par tomater kan vel ikke gøre den store skade. Og hvis det var tilfældet, ville vi have læst meget mere om det i aviserne.
      Mange hilsner
      Anna og Vibeke

      Slet
  2. Du skal da helt klart sylte... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Jeg tror også jeg sylter i tomaterne i morgen, de står stadig på mit køkkenbeorgd og venter.
      Mange hilsner
      Anne og Vibeke

      Slet