torsdag den 12. september 2013

SEPTEMBER, Haven

Jeg er så heldig at jeg har 7 gamle æble træer i min have!
Så i kan forstå, at jeg har travlt! jeg laver æblemos, æblechutney, æblemuffins, æblejuice og de bedste æbler opbevarer jeg i viktualiekælderen(en garage kan også bruges). Her ligger æblerne fint til alle vinterens fester. I dag og på søndag bringer jeg nogle af mine bedste opskrifter:

Æblejuice
I sidste uge købte jeg denne æblepresse hos Netto. Sidste år høstede jeg og mine børn alle vores æbler, og kørte ud til en professionel æble presser. Kig på nettet og find den som er nærmest for dig.

Det skal du bruge
  • Massere af æbler
Sådan gør du
Skyl æblerne og skær dem i både. Det er en god ide at fjerne kernehusene, men du behøver ikke skrælle æblerne. Kom alle æble bådene op i æblepressen og pres.
Kom juicen på skollede flasker.


Æblemos

Det skal du bruge
  • Skrællede æbler skåret i både uden kernehus
  • Sukker(Afhængig af æblernes syre mængde)
  • Meget lidt vand
  • 1 flækket vaniljestang
Sådan gør du
Alt kommes i en gryde, og koges til de er kogt til mos. Hæld den færdige mos på skollede glas med patentlåg. Kan opbevares et par uger i køleskabet. Smager super godt til fx havregrød.


Æble tips
Hvis du ikke lige har tid nu til at anvende alle æblerne nu, så skulle du overveje at fryse nogle ned, så de ligger lige klar til at bruge til fx en æblekage til vinter. Du skal bare vaske æblerne, skære dem i både og fjerne kernehusene og komme dem i plastposer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar