tirsdag den 17. september 2013

SEPTEMBER, Haven

Pas godt på dine sarte vækster

Vær opmærksom på de kolde nætter, læg eventuelt et lagen over planterne eller stil dem under et udhæng, dette skærmer for den værste kulde

Særligt nat temperaturerne omkring d. 19. september og 19. oktober, da der omkring disse datoer kan ske et dyk i temperaturen grundet fuldmånen.

Den faldende nat- og dag temperatur betyder at planternes vandforbrug bliver mindre, end det har været i de varme sommer måneder. Så vand mindre, men spar ikke på gødningen. Brug den anbefalede dosering ved hver vanding. Det er vigtigt at planterne, ved vinterens begyndelse er i en optimal kondi. Det beskytter planten imod sygdomsangreb.

Jeg har i dag gravet min basilikum, rosmarin, estragon og de andre kuldskære krydderurter op, og plantet dem i potter. De store potter sætter jeg i drivhuset, og de mindre sætter jeg lyst og ikke for koldt i mit køkkenvindue. Til næste forår klipper jeg dem ned og planter dem ud igen, når nattefrosten er ovre. Hvis de visner i løbet af vinteren, gemmer jeg de tørrede kviste, og bruger den præcist som de tørrede krydderier jeg køber i supermarkedet.

Mine citrusplante, Nerier og Agapantus kører jeg om ca 14 dage ud til et professionelt gartneri, hvis speciale det er at vinteropbevare sarte planter og træer.

Gartneriet jeg bruger til vinteropbevaring får du adressen på her www.planteopbevaring.com


 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar