onsdag den 29. januar 2014

JANUAR, Grøftekanten


Bind din egen kost af birkeris.
Du kan gøre det på 10 minutter
Materialerne ligger klar til gratis afhentning i skoven (mange af birketræerne, der 
væltede i efterårs stormen, er ikke fjernet).

Det skal du bruge
  • En kæp til kosteskaft (gerne lidt kraftig og ca 1,6 m lang)
  • Ca 15-20 stk. birkeris ca 60 cm lange
  • Reb
Sådan gør du
Saml alle birkerisene i et bundt, og klip til, så grenene er lige lange i den tykke ende. Placer birkerisene hele vejen rundt om kosteskaftet. Birkerisene skal dække de 25 nederste cm. af kosteskaftet. Det er svært at få birkerisene bundet stramt rundt om skaftet første gang. Så derfor startede jeg med at bind 3 hjælpe-reb rundt om kosteskaftet og birkerisene og stramme til, så godt jeg kunne. Herefter gentog jeg proceduren og bandt 3 nye reb, som jeg fik strammet meget mere. Herefter skar jeg de 3 første reb bort. 

Sidste job er at klippe de nederste ca. 10 cm. af birkerisene af, så kosten bliver tyk i enden.
Skal vi tage en tur til Bloksbjerg sammen?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar