lørdag den 25. januar 2014

JANUAR, Haven

Så de kuldespirende frø nu



Her i januar er det en god ide at få sået de kuldespirende blomster frø, som fx juleroser, ærteblomster, pæoner, anemoner og akelejer. At frøene er kuldespirende vil sige, at frøene har brug for en periode, hvor de udsættes for kulde, for at de senere kan spire.

Jeg anvender små såpotter, hvor jeg fordeler 2-3 frø i hver. På den måde undgår jeg at potte om, når spirerne kommer frem. Så frøene i potter med muld blandet med sand. Ovenpå frøene lægges blandet jord og sand i et lag med samme tykkelse som frøet selv. Vand til sidst. Jeg lader potterne stå indendørs nogle dage, så frøene kan nå at opsuge noget vand. Potterne skal herefter stå udendørs. For at hjælpe frøene til at spire er det vigtigt, at potterne hverken tørrer ud eller står for fugtigt.

Min erfaring er, at kimplanterne bliver sundere og kraftigere, når de udsættes for kulde. Vi hører meget gerne om dine erfaringer med kuldespirende frø. 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar