onsdag den 18. juni 2014

JUNI, Haven

KLIPPETID
Hvert år glæder jeg mig til at mine lave buksbum hække og diverse buksbum kugler bliver klippet, det ændre helt  havens karakter. Helhedsindtrykket går fra at være lidt utæmmet  og vildt til at være lækkert og velplejet.

Det tage tid, men mens jeg sidder og klipper, nyder jeg at se hvordan mine staudebede pludselig ser meget mere velplejede ud, når de lave buksbum hække der omkranser bedene, kommer til at stå helt skarpt. Jeg bruger en elektrisk klipper til det meste, og en buksbum saks til de mindste kugler.

Jeg klipper 2 gange om året, for at få planterne så tætte som muligt. Første gang her i starten af juni og anden gang i august. Hver gang klipper jeg ca. halvdelen af skudvæksten af, for at få  tætte og stærke plante. Jeg lægger et gammelt lagen under hækken, mens jeg klipper, så er det nemt at rydde op.

Gartneren på den lokale planteskole lærte mig, at det er en god ide at gøde buksbum efter de er blevet klippet. Planten kommer nemlig til at skyde fra flere bladknopper efter klipningen, og det kræver ny energi. Gartneren anbefaler en gødning med ekstra indhold af jern, for det er med til at gøre planterne ekstra grønne. Det er også vigtigt at huske at vande, specielt hvis planterne står i potter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar