tirsdag den 17. december 2013

DECEMBER, Haven

Vinterdække, husk at give dine sarte planter vinterfrakke på

Allerede nu beskytter jeg blomsterknopperne på hortensiaer med grangrene, og efter jul binder jeg gran om podestedet på mine opstammede roser, og lægger gran ud over stauder. Jeg synes det ser rigtig pænt ud, samtid med at det beskytter planterne. Jeg har en aftale med naboer om at få deres juletræer, når julen er vel overstået.



Jeg har også vinterdækket  køkkenhave, for så får planterne en god vinter, og jorden er meget nemmere for mig at arbejde med til næste forår. Først luger jeg alt ukrudt væk, og så spreder jeg et ca 5 cm tykt lag kompost, af snittet halm, blade, og afklippet græs på jorden. Vinterdækket beskytter jorden mod udtørring og udvaskning, samtidig med at den giver regnormene noget at leve af og arbejde med, så jorden i løbet af vinteren bliver løs, fin og let for mig at gå til, når jeg starter havearbejdet til foråret.

Artiskokker får et meget tykt extra lag af blade, for de er meget kuldefølsomme. For at undgå at bladene blæser væk, lægger jeg hønsenet øverst.

2 kommentarer:

  1. Vinterdække er fornuftigt. Har dog læst at planterne endnu gerne må hærdes lidt (af "kulden"), så jeg venter til efter jul med at dække til med grangrene fra vores og andres juletræer. Lidt hyggeligt at "putte" haven til dens vintersøvn, synes jeg.

    Dejlig decemberdag fra Katinka

    SvarSlet
  2. Hej Katinka!
    Tack för dit svar, altid dejligt med kommentar fra læsere!

    God Jul fra Anna

    SvarSlet